Loading...

Waarde(n)volle verhalen: de kracht van storytelling

Home / Algemeen / Waarde(n)volle verhalen: de kracht van storytelling

Om een sterk en integer merk te kunnen zijn en blijven is het essentieel dat je medewerkers gedrag vertonen wat aansluit bij de kernwaarden waar je als organisatie voor staat. Storytelling is hiervoor een heel effectief instrument.

Waarde(n)volle verhalen

Wanneer we met klanten aan de slag gaan om hun merkessentie (ook wel merkidentiteit) te (her)definiëren gebruiken we vaak dé verhalen die een organisatie uniek maakt, om de kernwaarden naar boven te halen. We vragen deelnemers dan om eerst voor zichzelf enkele waarde(n)volle verhalen op te schrijven waarin zijzelf of collega’s gedrag hebben laten zien wat ze een trots of blij gevoel geeft. Het moeten verhalen zijn die ze met enthousiasme kunnen overbrengen op hun collega’s en die hun ogen laten twinkelen.

Vaak gebeuren er mooie dingen bij de storytelling workshop. Verhalen roepen namelijk emoties op bij mensen, ze maken indruk en blijven je goed bij. Uit deze verhalen halen we moralen die vervolgens de basis vormen voor kernwaarden die bij de mensen van de organisatie passen. Op deze manier zijn de kernwaarden dan geen lege containerbegrippen, maar zijn ze al meteen geladen met een verhaal en bepaalde gedragingen.

Morele purpose

Alle verhalen bewaren we want ze hebben niet alleen nut tijdens de workshop maar juist ook daarna. Ook de andere medewerkers herkennen zich in de verhalen; dit motiveert, inspireert en verbindt en zorgt voor commitment. Medewerkers gaan zich verbonden voelen met de morele purpose van de organisatie en elkaar.

Nu klinkt morele purpose waarschijnlijk een beetje zweverig, en dat is nou net niet de bedoeling!

Met morele purpose bedoelen we de impact die je kunt hebt op anderen. Welk gevoel geef je een ander en jezelf? Nu lijkt het misschien makkelijker, en het is vaak ook een natuurlijke reactie, om een medewerker die even niet zo gemotiveerd of scherp is een veeg uit de pan te geven.

Maar wat op zo’n moment veel beter kan werken is het vertellen van een verhaal. Een verhaal waardoor je de medewerker weer in the mood komt om het beste uit zichzelf te halen en zo een bijdrage te leveren aan dat waar het merk en de organisatie voor staat.

Een mooi voorbeeld hiervan hoorden we laatst bij een van onze klanten. Een van de helpdeskmedewerkers had zich verslapen. Zijn manager gaf hem echter geen veeg uit de pan maar vertelde hem een verhaal over het belang van het werk wat ze doen. Dat er veel mensen direct maar ook indirect afhankelijk zijn van hun diensten en dat er geen goede hulp verleend kan worden wanneer het systeem down is vanwege een bug. En hoeveel impact dit heeft op zowel de directe klant als de klanten van de klanten. Hij sloot af met een compliment aan de helpdeskmedewerker over zijn positieve inzet. In plaats van dat de helpdeskmedewerker met de staart tussen de benen wegliep, ging hij met nog meer enthousiasme en passie aan de slag! Hij voelde nu immers nog meer waarom het werk wat hij doet er echt toe doet!

Wij geloven er in dat iedere organisatie mooie verhalen heeft die mensen inspireren, motiveren en een trots en blij gevoel geven.

Dus, beste formele en informele leiders, managers en teamleiders, om de week goed en energiek te starten, willen we je uitnodigen om in jouw organisatie op zoek te gaan naar deze verhalen en ze met elkaar te delen! En zorg voor die sparkling eyes!

Comments(0)

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.